En wat is onze kijk op Oeganda? Een goede manier om naar Oeganda te kijken is misschien kennis te maken met de mensen uit 'onze straat', Kekubo Road in Kabale. Met de 'chapati man', 'de kapster' of de bezoekers van de lokale kroeg. Het ziet er allicht een beetje anders uit dan in uw reisbrochure.
Maar we beginnen met een reeks stukjes over Afrika en in het bijzonder Oeganda. De Oegandezen hebben zo hun eigen gewoontes. Anne Kansiime, van wie we hopen dat ze ooit eens wordt uitgenodigd door ons gemeentebestuur als Kop uit de Keistraat, is de ideale gids. Maar ook het stukje van Brenda Mwesigwa over 'Child sacrifice' is beklijvend.
Afrika
Oeganda Maar we beginnen met een reeks stukjes over Afrika en in het bijzonder Oeganda. De Oegandezen hebben zo hun eigen gewoontes. Anne Kansiime, van wie we hopen dat ze ooit eens wordt uitgenodigd door ons gemeentebestuur als Kop uit de Keistraat, is de ideale gids. Maar ook het stukje van Brenda Mwesigwa over 'Child sacrifice' is beklijvend.
De chapati man. Het gaat niet alleen over pannekoeken! |
Grappige video’s van Anne Kansiime
Are boda bodas a solution to Kampala’s traffic jam? Kijk naar de Mini buzz show!
Gossip, een Oegandese specialiteit
How to be a Ugandan. Pastor.
How to be a Ugandan. Sex worker.
Another rap
The last king of Scotland
Gossip, een Oegandese specialiteit
How to be a Ugandan. Pastor.
How to be a Ugandan. Sex worker.
Another rap
The last king of Scotland
Kabale
Kabale deel 3: weinig dynamiek en
grote verdeeldheid
Sfeerbeelden uit Kabale
Onder mannen. Op wandel in Kabale.
Sfeerbeelden uit Kabale
Onder mannen. Op wandel in Kabale.
Afrika
Nelson Mandela. Schilderij tentoongesteld in Bird Nest, Kabale |
Nelson Rolihlahla Mandela wordt op 18 juli
1918 geboren als Rolihlahla Mandela in de Zuid-Afrikaanse Oost-Kaap.
Zijn moeder heet Fanny -zoals mijn moeder- en is de derde echtgenote van
zijn vader. Zijn voornaam Rolihlahla betekent 'aan de tak van een boom
trekken', een beetje een lastpost dus. Zijn Engelse roepnaam Nelson
krijgt hij op zijn eerste schooldag van zijn onderwijzeres. Hij is dan
zeven.
Mandela is advocaat van opleiding en opent met
een vriend het eerste zwarte advocatenkantoor in Johannesburg. Hij
geraakt steeds meer betrokken bij de strijd van het African National
Congress (ANC) tegen het blanke apartheidsregime. Aanvankelijk laat hij
zich inspireren door het geweldloze verzet à la Gandhi, maar later
organiseert hij mee de gewapende strijd. In 1963 wordt hij gearresteerd
en veroordeeld tot levenslange opsluiting.
Mandela
verbleef van 1964 tot 1982 in de gevangenis op Robbeneiland en tussen
1982 en 1990 nog in twee andere gevangenissen. Hij ondergaat een zwaar
gevangenisregime maar geeft zijn idealen niet op. Vanaf 1976, het jaar
waarin de rellen in de krottenwijk Soweto van Johannesburg uitbreken,
zijn er contacten en onderhandelingen tussen de Zuid-Afrikaanse regering
en Mandela.
Tijdens zijn lange gevangenschap is
Mandela uitgegroeid tot het symbool van de wereldwijde
anti-apartheid-beweging. Op 11 februari 1990 wordt hij uiteindelijk vrij
gelaten. Vijf jaar later staan de blanken de macht af en wordt Mandela
president van Zuid-Afrika. Met de hulp van de zwarte aartsbisschop
Desmond Tutu weet hij een sfeer van nationale verzoening te
bewerkstelligen.
In 1999 besluit Mandela zich niet
herkiesbaar te stellen als president. Zijn publieke rol is sindsdien
beperkt, maar in Zuid-Afrika wordt hij beschouwd als de ‘Vader van het
vaderland’. Sinds zijn gevangenschap op Robbeneiland is zijn gezondheid
broos. Na meerdere opnames in het ziekenhuis overlijdt hij op 5 december
thuis in Johannesburg.
Nelson Mandela |
Toen ik enkele jaren geleden Johannesburg bezocht, viel het
me op hoe ‘aanwezig’ Nelson Mandela daar was. Je ademde hem als het ware in met
de lucht. Deze foto van Mandela hing ergens in een restaurant.
Zuilen Apartheid Museum |
Natuurlijk ging ik ook naar het Apartheid Museum. De zuilen
die er staan geven de nieuwe waarden aan. “Reconciliation” is één van de
pijlers waarop Mandela zijn beleid steunde.
Hector en Mbuyisa |
Om iets te begrijpen van Mandela moet je het verhaal van
Mbuyisa kennen. Bij de rellen in Soweto raapte hij met gevaar voor zijn eigen
leven zijn broer Hector op die verwond was door politiekogels. De foto ervan is
beroemd. Maar zijn moeder zei: “Mbuyisa is of was mijn zoon. In onze cultuur is
het oprapen van Hector geen heldendaad. Het was zijn plicht als broer. Als hij
hem had laten liggen en iemand zou hem over Hector hebben zien springen, dan
zou hij hier niet kunnen wonen.”
Iets gelijkaardigs geldt voor Mandela: op de één of andere manier deed hij gewoon zijn plicht. Maar er zijn niet zoveel mensen die dat doen. En daarom verdient hij een eresaluut.
Oeganda
Anne
Kansiime is een oud-leerlinge van Kabale primary school. Anne is “a
very proud Mukiga”. Ze is comedienne bij Fun factory en co-presentator
van MTV’s Mini Buzz programma. Sinds ze een contract tekende als
ambassadrice van GoTV, een betaaltelevisie, is ze overal in Oeganda op
reclameborden te zien.
De videos van Kansiime zijn een leuke manier om kennis te maken met een aantal aspecten van het dagelijks leven in Oeganda. Kies maar uit:
Job interview
Super sharp mechanic
Spending to impress
Date me now
I hate my phone
Er zijn nog andere leuke titels zoals Pay back time –de kans is groot dat je je geld niet terug ziet- en Examination fever...
De videos van Kansiime zijn een leuke manier om kennis te maken met een aantal aspecten van het dagelijks leven in Oeganda. Kies maar uit:
Job interview
Super sharp mechanic
Spending to impress
Date me now
I hate my phone
Er zijn nog andere leuke titels zoals Pay back time –de kans is groot dat je je geld niet terug ziet- en Examination fever...
De Mini buzz show
Als je graag wil weten waar je over mee moet kunnen praten wil je in Oeganda niet voor schut staan, dan moet je kijken naar de Mini buzz show van Brian Mulondo en Anne Kansiime. De show geeft Oegandezen de kans om hun ideeën en ervaringen over allerlei onderwerpen te delen. Het wordt allemaal opgenomen in een rijdende minibus. Tijd genoeg, want in Kampala staan busjes meer stil in de file dan dat ze verder rijden. De beruchte Kampala traffic jam.
Hier zijn de Minibuzz onderwerpen: When does a no mean a yes? Should traditional healers be legalized? Would you ever consider internet dating? Should circumcision be made compulsory? Does God mind the way you dress? What is the relevancy of funeral rites in this day and age? Why do beautiful woman fail in marriage? What is the role of stepmothers in child upbringing? What does that baby name say about a parent? Why the rise of counterfeit drugs in Uganda? Is death penalty really a punishment? Should there be mandatory HIV-testing? Who is in charge of Kampala City Lord Mayor vs Executive Director? Are boda bodas a solution to Kampala’s traffic jam? How do people misuse phones? Should religious leaders get involved in politics? How well should you know your partner? Is it true Ugandans are the laziest in East Africa? Why the increase of Nkuba Kyeyo in Uganda? Can Ugandans do without second hand clothes? How should you accord your loved ones a decent burial? How can we protect children against violence? Why are ARVS becoming resistant? World Press Day – Has the media made an impact in society? What are the do’s and don’ts of dating? Would you ever sleep with a prospective employer to get a job? Are celebrities good role models? What is the mystery behind the jiggers? Why do Ugandans love begging for their weddings? How professional are people who carry guns in society? Are men neglecting their duty? Are woman better drivers? How justifiable is the Ugandan law in proving someone’s innocence? Is Uganda’s population rising? Do new year resolutions work? Is drug consumption going up? Do TV-programs have an effect on children’s growth? Would you ever be friends with your ex? What is the importance of Museveni & Besigye talks? Who benefits from nursery graduation? Should Jinja gain a city status? Are people who wear miniskirts promiscuous? Why would you marry at an early age? Why are more parents taking their children to daycares? Do you know who you are really sleeping with? Why are more youth involved in sports betting? Would you marry from another tribe? Should virginity be emphasized in day today? How can you detect you are on the sexual network? To what extent do people go to get riches? Why are men dominating the hair dressing industry? Can you ever detooth without giving in? Should we trust advertising? How do you manage your anger? Does Mbarara deserve to become a city? Do you believe in dreams? Are you proud of being Ugandan? How can you live positively? Who determinates the size of the family? What are the challenges of being a rural woman? Would you reveal your financial status to your partner? Why do parents fear talking to their children about sex? Has bribery become part of the Ugandan culture? Would you forgo giving birth to adopt a child? Should parents dictate a child’s profession? Should woman be stay-at-home-mothers or working mothers? Are woman the weaker sex? Is Uganda really independent? Is homosexuality a human right? How you can care for a disabled child? Why are crimes of passion increasing in Uganda? What is keeping the street children on the streets? Would you marry a partner with children? Why is the life expectancy of Ugandans going down? Do illegitimate children have rights? Why would you snoop in your partner’s phone? Why is human trafficking on the increase in Uganda today? Is snoring a health problem? Power crisis – What alternative power sources are there? How can we make our MP’s accountable? How can manage inflation in the festive season? Do you believe in the living dead? How far should you go for love? What does A4C hope to achieve? Is maternal death a violation of women’s rights? Why child torture is increasing in Uganda? Is it better to give birth to children from different partners? Uganda’s tourism potential – why don’t Ugandan’s see it? Can you ever have a best friend who is of the opposite sex? Is it true Ugandans love charms so much? Who determines the transport fare? Being a child back and now – how have things changed? Do you understand your finances? Would you ever go for a paternity test? Is money the root cause of all evil? Why were sciences made compulsory in Uganda? Should night clubs be abolished? Is environment staying in the way of development? Why is there power theft in Uganda? Should children be punished at school? Why don’t women want to breast feed these days? Have youth benefited from the youth fund? What did/do you enjoy most at school back then/and now? Would you ever lend your parents money? Why don’t government policies last? Why is the current Omugabe not recognized? Why the need for permission if Ugandans have a right to demonstrate? Do men prepare for fatherhood? Why don’t Ugandan policies work? What is your greatest fear? Why do people throw away children? Would want to find out the sex of your unborn child? Why is the film industry in Uganda not up like in other countries? Why do people forge? Who is benefiting from the beef in the music industry? What is the cause of a childless marriage? Why do we need national ID’s? Why don’t Ugandans keep time? How can we handle preventable diseases? How does the way you dress portray you? HIV bill, will it work? Are men more gossipers then woman? Who is the best person to give you advice on personal issues? Are brokers necessary? Has begging become a norm in Uganda? How prepared are we to fight fires? How are buses going to change the transport sector? Kony 2012 –What is America’s intention? How do you deal with a cheating partner? Should ex-convicts be rehabilitated into the communities? Should government introduce a 3 year contract for civil servants? How transparent are loan sharks and money lenders?
Helaas zijn de meeste discussies in de Luganda-taal, zoals je kan horen in de link naar de video How you can care for a disabled child? Mini buzz How can you care for a disabled child? Omdat dit onderwerp ons bijzonder aan gaat ga ik vragen om deze discussie te vertalen.
Gossip, een Oegandese specialiteit
We hebben een poging gedaan om onze naam PROUD UG Services for the mentally retarded te laten registreren. Of het gelukt is is nog niet duidelijk, maar er zijn wel sporen te vinden op de website van het Uganda Registration Services Bureau (URSB).
We zijn met dertien die PROUD in hun naam hebben staan. Van de meeste organisaties vind ik niets terug op het internet.
Het leukste vond ik wat Bernard a.k.a. Beewol The Talkative Rocker te vertellen had in een stukje “proudly ugandan”.
Over hoe goed Oegandezen kunnen spreken bijvoorbeeld. Have you heard Ugandans speak? Ugandans will never fail to impress when it comes to breaking it down through speech.
Over Oegandese vrouwen weet hij: you will see them at a distance, get blown away by their break-taking natural forms and then get close and get dumbfounded by their brilliance, humour and intellect. Uganda women are simply the truth! And I haven’t said anything about how they dance like strippers, walk like models and sing like fat women.
Heel herkenbaar. Het volgende ook: We have a wonderful small little family here. …we are a closer knit country and we tend to have relations spread all over the country. Once you have gone through the education system from the very bottom all the way to University, it is rare for you to go a day without meeting someone from your past. That is how closely knit a society we are. Also, when you do something in private with one person and they share it with another person, there is a huge chance the whole country will get to know it. We share information with zeal and enthusiasm. We live to gossip and occasionally we gossip to live. We create whatsapp groups, Facebook groups and Twitter Cliques to discusss our neighbours, work mates, ex partners and relatives.
Je bent gewaarschuwd!
How to be a Ugandan. Pastor.
‘How to be a Ugandan’ is een dun boekje van journalist Joachim Buwembo. Hij zet een reeks typetjes neer die heel herkenbaar zijn voor wie een beetje vertrouwd is met Oeganda. We doen er hier een paar dunnetjes over.
De eerste in ons rijtje is de ‘pastor’. Oeganda is een heel zondig land; vandaar dat er zo veel Oegandezen zijn die besloten hebben ‘pastor’ te worden. Weldra zullen er meer pastors zijn dan gewone burgers. Ze zullen zo bezig zijn met het redden van onze zielen dat ze geen tijd meer hebben om te denken aan hun eigen moraliteit. Ze riskeren naar de hel te gaan terwijl ze bezig zijn ons naar de hemel te brengen.
Je hebt geen theologische vorming nodig: een verhoogje gemaakt uit een paar planken en een megafoon zijn genoeg om van start te gaan. Bedenk een mooie naam b.v. ‘Daily Miracle Church of Modern Saints’ en begin ‘Halleluiah’ te roepen. Vertel de omstanders dat ze verdomd zullen zijn als ze hun zondig leven niet opgeven en dat zij die berouw tonen verlost zullen worden van al hun ziektes inclusief AIDS.
Zorg dat je enkele mensen mee hebt die getuigenissen willen afleggen; uit het publiek zullen er dan nieuwe volgen. Tegen de avond zullen er mensen bij komen die iets verkopen om te eten en sterke lokaal gebrouwde drank aanbieden om de koude wind af te houden. En dan is het tijd om te zaaien als ze in de toekomst willen oogsten. Eén van je medewerkers komt op de tribune en zwaait met enkele bankbiljetten terwijl hij zegt dat hij zaait voor het werk van de Heer zo dat zijn problemen zullen worden opgelost.
En zo gaat het verder. Op het eind rijdt onze pastor in een luxe auto met gepersonaliseerde nummerplaten en krijgt hij een gewapende militaire escorte. Want hij is bevriend geraakt met hooggeplaatste politici. Zo kan hij ook jaloerse journalisten die hem beschuldigen van onregelmatigheden afhouden. Je zult niet vervolgd worden voor onregelmatigheden want je bent ‘de vriend van’ en bovenal: je bent God’s man.
Another rap
‘How to be a Ugandan’ is een dun boekje van journalist Joachim Buwembo. Hij zet een reeks typetjes neer die heel herkenbaar zijn voor wie een beetje vertrouwd is met Oeganda. We doen er hier een paar dunnetjes over.
De eerste in ons rijtje is de ‘pastor’. Oeganda is een heel zondig land; vandaar dat er zo veel Oegandezen zijn die besloten hebben ‘pastor’ te worden. Weldra zullen er meer pastors zijn dan gewone burgers. Ze zullen zo bezig zijn met het redden van onze zielen dat ze geen tijd meer hebben om te denken aan hun eigen moraliteit. Ze riskeren naar de hel te gaan terwijl ze bezig zijn ons naar de hemel te brengen.
Je hebt geen theologische vorming nodig: een verhoogje gemaakt uit een paar planken en een megafoon zijn genoeg om van start te gaan. Bedenk een mooie naam b.v. ‘Daily Miracle Church of Modern Saints’ en begin ‘Halleluiah’ te roepen. Vertel de omstanders dat ze verdomd zullen zijn als ze hun zondig leven niet opgeven en dat zij die berouw tonen verlost zullen worden van al hun ziektes inclusief AIDS.
Zorg dat je enkele mensen mee hebt die getuigenissen willen afleggen; uit het publiek zullen er dan nieuwe volgen. Tegen de avond zullen er mensen bij komen die iets verkopen om te eten en sterke lokaal gebrouwde drank aanbieden om de koude wind af te houden. En dan is het tijd om te zaaien als ze in de toekomst willen oogsten. Eén van je medewerkers komt op de tribune en zwaait met enkele bankbiljetten terwijl hij zegt dat hij zaait voor het werk van de Heer zo dat zijn problemen zullen worden opgelost.
En zo gaat het verder. Op het eind rijdt onze pastor in een luxe auto met gepersonaliseerde nummerplaten en krijgt hij een gewapende militaire escorte. Want hij is bevriend geraakt met hooggeplaatste politici. Zo kan hij ook jaloerse journalisten die hem beschuldigen van onregelmatigheden afhouden. Je zult niet vervolgd worden voor onregelmatigheden want je bent ‘de vriend van’ en bovenal: je bent God’s man.
Another rap
Bij
de laatste presidentiële verkiezingen in Uganda (2010) kwam president
in charge Yoweri Museveni (66 jaar) met een verrassing. Hij nam een song
op onder de titel: U want another rap? De
Runyankore tekst van het liedje (Runyankore is een lokale taal) moest
Museveni’s inspanningen om naar de top te klimmen symboliseren.
Iedereen vroeg zich af in welke studio de president het liedje had opgenomen. Het antwoord was: in geen enkele. Hoe kon dat? Wel, tijdens een meeting in Mbarara reciteerde de president twee kindergedichtjes om zijn rede kracht bij te zetten. Een pientere muziekproducer dook er mee in zijn studio en met wat elektronisch kunst- en vliegwerk kwam de rapsong er uit.
Museveni vond het helemaal niet slecht, zei meteen “dit is mijn song” en al snel werd het een hit op de radio. Zijn aanhangers zetten het op hun mobieltje als ringtone. Wijzelf zijn vooral benieuwd naar het oude kindergedichtje. Hieronder vind je de tekst in het Engels:
The stick I cut strayed into Igara where Ntambiko reigns / Ntambiko gave me a knife which I gave to millet harvesters / who gave me millet that I gave to a hen / which gave me an egg that I gave to children / who gave me a monkey that I gave to the king / who gave me a cow that I used to marry my wife / She gave me a child I called Mugarura who raided back what belonged to me and my fathers.
Op internet kon je zeer uiteenlopende reacties vinden: Very Creative, especially coming from a Prezzo Museveni. Keep it Up. /Now give another rap so we shall give another term! Maar ook: we need more tarmac roads./Pipo we don’t need another rap but the better services.
In de kortste tijd deden allerlei versies de ronde. Wij verwijzen u graag naar een cartoon versie: http://www.youtube.com/watch?v=QtQNe3_T_oM
The last king of Scotland
Morgenavond is er op Canvas om 21.05 de film The last king of Scotland. De film vertelt de geschiedenis van de lijfarts van de Oegandese president Idi Amin en geeft een beeld van het Oeganda van de jaren zeventig toen Amin het land terroriseerde. Dit is nog maar veertig jaar geleden, vandaar dat heel wat Oegandezen zich deze periode nog levendig herinneren. Misschien helpt dit ook te begrijpen dat bij de presidentsverkiezingen van volgende week in Oeganda Museveni nog altijd favoriet is, ook al is hij al 30 jaar aan de macht. M7 staat voor een periode van stabiliteit in Oeganda die veel Oegandezen niet graag op het spel zetten.
How to be a Ugandan. Sex worker.
‘How to be a Ugandan’ is een dun boekje van journalist Joachim Buwembo. Hij zet een reeks typetjes neer die heel herkenbaar zijn voor wie een beetje vertrouwd is met Oeganda. We doen ze hier dunnetjes over.
De tweede in ons rijtje is de ‘sex worker’. Eeuwenlang kende Oeganda een seks industrie die heel gesmeerd verliep. De meeste volwassenen waren er in betrokken en de overheid liet betijen omdat ze niet publiek was. Pas recent is die seks industrie verstoord door meiden die openlijk op de straat gaan staan.
Vroeger had Kampala een bloeiende seks business, die elk jaar vervoegd werd door horden jonge, knappe en welopgevoede meisjes. Die waardige seks werkers zaten verborgen tussen duizenden meisjes van over heel het land die naar één van de universiteiten of hogescholen van Kampala kwamen. De hongerige mannen van de stad hadden keuze te over. Ja, het waren op de duur de meisjes zelf die op zoek gingen naar een geschikte man.
Het is een bijna perfecte relatie: hij zorgt voor het noodzakelijke en voor extra luxe en zij stelt hem van tijd tot tijd op zijn gemak. Haar kamertje wordt een knus nestje, voorzien van de laatste elektronische snufjes, ze draagt schoenen en kleren die een gewoon meisje niet kan betalen en haar gsm valt nooit zonder krediet. Ze stopt met haar ouders lastig te vallen voor geld.
Haar campusvriend weet dat ze 3 mannen heeft: hemzelf, om haar te helpen met haar zware studies, haar ‘nonkel’ die zorgt voor de cash en allerlei goederen en de echte boyfriend die ze op een dag hoopt te huwen. De eerste twee zijn klanten en de relatie houdt op de dag dat ze haar diploma krijgt. En de klanten die moeten dan van voor af aan herbeginnen.
The last king of Scotland
Morgenavond is er op Canvas om 21.05 de film The last king of Scotland. De film vertelt de geschiedenis van de lijfarts van de Oegandese president Idi Amin en geeft een beeld van het Oeganda van de jaren zeventig toen Amin het land terroriseerde. Dit is nog maar veertig jaar geleden, vandaar dat heel wat Oegandezen zich deze periode nog levendig herinneren. Misschien helpt dit ook te begrijpen dat bij de presidentsverkiezingen van volgende week in Oeganda Museveni nog altijd favoriet is, ook al is hij al 30 jaar aan de macht. M7 staat voor een periode van stabiliteit in Oeganda die veel Oegandezen niet graag op het spel zetten.
How to be a Ugandan. Sex worker.
‘How to be a Ugandan’ is een dun boekje van journalist Joachim Buwembo. Hij zet een reeks typetjes neer die heel herkenbaar zijn voor wie een beetje vertrouwd is met Oeganda. We doen ze hier dunnetjes over.
De tweede in ons rijtje is de ‘sex worker’. Eeuwenlang kende Oeganda een seks industrie die heel gesmeerd verliep. De meeste volwassenen waren er in betrokken en de overheid liet betijen omdat ze niet publiek was. Pas recent is die seks industrie verstoord door meiden die openlijk op de straat gaan staan.
Vroeger had Kampala een bloeiende seks business, die elk jaar vervoegd werd door horden jonge, knappe en welopgevoede meisjes. Die waardige seks werkers zaten verborgen tussen duizenden meisjes van over heel het land die naar één van de universiteiten of hogescholen van Kampala kwamen. De hongerige mannen van de stad hadden keuze te over. Ja, het waren op de duur de meisjes zelf die op zoek gingen naar een geschikte man.
Het is een bijna perfecte relatie: hij zorgt voor het noodzakelijke en voor extra luxe en zij stelt hem van tijd tot tijd op zijn gemak. Haar kamertje wordt een knus nestje, voorzien van de laatste elektronische snufjes, ze draagt schoenen en kleren die een gewoon meisje niet kan betalen en haar gsm valt nooit zonder krediet. Ze stopt met haar ouders lastig te vallen voor geld.
Haar campusvriend weet dat ze 3 mannen heeft: hemzelf, om haar te helpen met haar zware studies, haar ‘nonkel’ die zorgt voor de cash en allerlei goederen en de echte boyfriend die ze op een dag hoopt te huwen. De eerste twee zijn klanten en de relatie houdt op de dag dat ze haar diploma krijgt. En de klanten die moeten dan van voor af aan herbeginnen.
Uganda to pass anti-gay law as ‘Christmas gift'
De
Oegandese 'speaker of parliament' zei aan het persagentschap Reuters
dat het parlement de anti-homo wet zal stemmen als “een kerstgeschenk”
voor de Oegandezen. Homoseksualiteit is nu al illegaal in Uganda, maar
de wet voorziet in strengere straffen tegen uitingen van
homoseksualiteit. Ze voorziet gevangenisstraffen voor daden van
homoseksualiteit en levenslang –in een eerder ontwerp stond zelfs de
doodstraf- voor homoseksuele handelingen met kwetsbare groepen zoals
o.a. kinderen of personen met een handicap. Obama noemde het (eerdere)
voorstel van wet “odious”.
Volgens de speaker vragen de Oegandezen om zo’n wet en zullen ze die ook krijgen. Ze verzet zich tegen westerse landen die hun ‘waarden’ willen opdringen en daarbij dreigen met het intrekken van steun. Veel Oegandezen zeggen dat homoseksualiteit tegen hun religieuze en culturele overtuiging in gaat. Het denken in Oeganda over homoseksualiteit is nog vaak in termen van “abnormaal” en “ziek”. De Oegandezen worden in deze opvattingen versterkt door de onafhankelijke kerken en predikers –o.a. uit de VS- die in Oeganda zeer actief zijn. Deze kerken vormen ook een sterke lobby.
Door de ophef die er rond het onderwerp wordt gemaakt durven homoseksuelen zich niet openlijk te manifesteren. Ze vrezen het slachtoffer te worden van geweldpleging. De regering legt alle steun aan de homo-beweging aan banden. Zo maakte de ‘Minister of Ethics and Integrity’ een lijst op van NGO’s wiens vergunning moet worden ingetrokken omdat ze de homo-zaak steunen. De promotie van homo-rechten wordt door de homo-wet verboden. Op hun beurt kraakten homo-activisten verschillende websites van de Oegandese regering om te protesteren tegen wat zij de “intimidatie van homo’s” noemen.
Tegenstanders van de homo-wet verwijzen naar de grondwet die de rechten en vrijheden van iedereen beschermt. We lazen ook het volgende commentaar: “to celebrate Jesus' birth, the saviour of love and forgiveness, we're passing a law of hatred and judgement.” Maar dat is dus een minderheidsstandpunt. Homoseksualiteit is niet alleen een taboe in Oeganda maar in veel Afrikaanse landen. Het is illegaal in de meeste landen op het Afrikaanse continent (en ook in andere delen van de wereld).
In het westen wordt het discours over homo’s gevoed vanuit het gelijke rechten voor iedereen standpunt. In Europa worden homo’s niet vervolgd, maar ze genieten nog niet overal gelijke rechten. Zo besliste de burgemeester van Hantay (Nord-Pas de Calais, Frankrijk) vorige zaterdag nog om het aangekondigde illegale huwelijk tussen twee lesbiennes toch niet te laten plaatsvinden nadat ze talloze boze reacties en dreigementen had gekregen. In Frankrijk staat de goedkeuring van het homo-huwelijk dezer dagen op de politieke agenda.
De discussie over de anti-homo-wet startte in Oeganda in 2009. De Oegandese president staat nu voor de opgave een balans te vinden tussen wat de conservatieve kerken willen en wat de donors van Oeganda, in het bijzonder de VS en een aantal Europese landen, vragen.
Maak een buiging! Ebola komt dichterbij.
Mijn laatste vier reizen naar Kampala heb ik telkens met een andere maatschappij gevlogen: Brussels Airlines, Ethiopian Airlines, Turkish Airlines en nu probeer ik KLM in samenwerking met Kenya Airways, de goedkoopste van de dag. Het gaat van Brussel naar Amsterdam Schiphol, vervolgens de grote brok naar Nairobi en tenslotte naar Entebbe- Kampala. De stops zijn beperkt in de tijd zodat de totale reistijd nog meevalt.
Kenya Airways The pride of Africa |
Op de vlucht naar Nairobi zitten opvallend weinig zwarten. De hostessen zijn wel zwart. Ze staan bij KUTOKA wat uitgang betekent. Eentje begint: thank you, my name is Brenda and welcome on board… alsjemenou.
Naast me zitten een blonde Brit met snor - die wellicht een plantage heeft in Kenya en alvast een nieuw boek begint voor de lange avonden op de barza- en een Scandinavische die helaas gescheiden is van haar reisgenotes. Dan hebben de 2 Spaanse vriendinnen rechts van me het beter aan boord gelegd!
De imaginaire plantagehouder bestelt wodka orange, de Scandinavische een bruiswatertje en de Spaanse meisjes zijn nieuwsgierig om te weten wat ‘amarula’ is. Probeer maar: het komt uit Zuid-Afrika en is even lekker als Baileys.
Facts on ebola |
Op de vlucht Nairobi-Entebbe is het kleurbeeld volledig omgekeerd: alleen nog zwarten en kleurlingen. Terwijl we wachten om op te stijgen begint een stem fier de kwaliteiten van het vliegtuig waarin we zitten op te sommen: minder hoofdpijn, minder reisvermoeidheid, enz. Enkele blanken kunnen een spottend lachje niet onderdrukken.
De ‘dreamliner’ brengt ons al vlug tot in Entebbe. Bij het binnenstappen van de luchthaven sta ik plots oog in oog met twee verpleegsters, van top tot teen in tenue: mondmaskers, handschoenen enz. Ze spuiten een soort ontsmettingsmiddel op mijn handen en halen de koortsmeter boven. Ebola komt dichterbij.
Eerst moet je medisch gecontroleerd worden en dan pas kan je naar de visumcontrole. Op het internet heb ik in november 2012 gelezen dat Oeganda ervaring heeft met ebola en marburg, twee dodelijke infectieziekten. Zelfs Kabale stond op het lijstje van getroffen plaatsen.
Ondertussen zijn we weer enkele weken verder. Woensdag 8 oktober was er een "good news"-krantekop in de Daily Monitor: “Marburg: 11 test negative – ministry.” Na het overlijden van een gezondheidswerker in Mengo-hospital (Kampala) ten gevolge van Marburg is het groot alarm.
Je kan ook gewoon een buiging maken |
Child sacrifice (door Brenda Mwesigwa)
Vorige zaterdag ging ‘Vranckx’ over kindoffers in Oeganda. ‘Child sacrifice’ is het ritueel doden van kinderen met het oog op het behagen van een god of bovennatuurlijke wezens om iets te bereiken. “Als je wil dat je zaak goed draait, dan moet je een kind offeren”, lijken sommige mensen te denken. Brenda Mwesigwa, zelf Oegandese, vertelt ons wat meer over deze onthutsende praktijk.
African believes and cultures
There are different and many cultures and beliefs in Africa. In general every tribe has its own way of behaving.Africans in general they believe that to achieve or to be successfully you have to do something positive or negative.
Positive doings stand in beliefs, to believe in something that will give you luck, that comes in a category of believing in God. Those who believe in God they give 10 percent of their income in church to be blessed and get more than what they have.
Negative doings are those who don’t go to church because they don’t believe in God, which means they believe in small gods (witches), believing in them that they can bring success to them, by telling people to do this and that, where it is being seen by sacrificing young children to their activities. Examples: in building, business and to stop their enemies not to do something harmful to their families.
In those actions they are asked by a witch to bring a private part (a penis) of a young boy or a head or some liters of blood, a heart, breasts,… to put on ground where they are going to build a house or to operate their business. Which means that they have stopped their enemies to interrupt their activities or their families because they succeeded which end up affecting children who are innocent.
But also some groups of people or families who believe that if one of the family members is dead or sick it is done by an enemy. So they go to those witch doctors to ask who did that to them ending up having false information that it is so and so which means that they also have to revenge and do something bad to that family which they think that did something bad or casted their children or family.
I can also say that it is a common practice which is difficult to stop because some of the leaders and people in justice practice those things which means that if some is caught or suspected to have done that action it ends up in air because they know what it means and what it is about, then ending up having no solution and affecting young generation which is innocent.
Afrikaanse opvattingen en cultuur
Er zijn veel verschillende culturen en opvattingen in Afrika. Eigenlijk heeft elke stam zijn eigen wijze van zijn.De Afrikanen geloven dat om iets te bereiken in het leven en succesvol te zijn je iets goeds of slechts moet doen.
Positief is bijvoorbeeld te geloven in iets dat je geluk zal brengen, zoals geloven in God. Zij die in God geloven geven 10 percent van hun inkomen aan de kerk om gezegend te worden en rijker te worden.
Negatief is niet naar de kerk gaan, niet in God geloven, maar geloven in “small gods” (“witches”), denken dat die je geluk kunnen brengen. Hun raad aannemen kan mensen brengen tot het offeren van kleine kinderen om succes te hebben in wat ze ondernemen. Bijvoorbeeld, wanneer ze een huis willen bouwen, een zaak beginnen of hun vijanden willen tegenhouden om kwaad te doen aan hun familie.
Om daarin succes te hebben vraagt de ‘witch doctor’ hen om een geslachtsdeel (penis) van een kleine jongen of een hoofd of enkele liters bloed, een hart, borsten,… te brengen om ze te begraven daar waar ze hun huis willen bouwen of hun zaak opstarten. Op die manier houden ze hun vijanden, die hen of hun familie willen tegenwerken, op afstand. Ze zullen succes hebben en daarmee wordt het lot van onschuldige kinderen bezegeld.
Er zijn ook groepen of families die denken dat als iemand van de familie ziek is of sterft dit komt door een vijand. Dan gaan ze naar een ‘witch doctor’ (kwakzalver) om te vragen wie hen dat aangedaan heeft en dan krijgen ze de foute informatie dat het zus en zo in elkaar zit. Dat betekent dat ze zich moeten wreken en iets aan de familie moeten doen van wie ze denken dat die iets kwaads of verwerpelijks deed tegen hun kinderen of familie.
Dit komt veel voor en het is moeilijk te stoppen omdat sommige leiders en mensen van justitie dit ook doen. Daardoor komt het dat als iemand verdacht wordt of opgepakt wordt het toch op niets uitdraait. Uiteindelijk geraakt niets opgelost en de jonge generatie die onschuldig is, is hier de dupe van.
Nativity staat voor de geboorte van Jezus of voor de afbeelding
daarvan in een kerstspel of in kunst. Kerststalletjes horen daar ook
bij. Ik ging in Kampala op zoek naar kerststalletjes voor onze
kerstdagen 't Kindeke. De Oegandese nativities zijn mooi door hun
eenvoud. Het is fijnzinnig, een beetje kwetsbaar, handwerk met
natuurlijke materialen. Helaas heb ik er maar enkele foto's van, maar
die spreken voor zichzelf.
Toevallig zag ik een affiche hangen van een reisbureau over Oeganda. Op de affiche staan foto's van de klassieke ingrediënten van een Oeganda trip.
Oeganda
is minder toeristisch dan Kenia, Tanzania en Zuid-Afrika maar is
misschien net daarom een interessante bestemming. Het land noemt
zichzelf de parel van Afrika. Het telt een hele reeks nationale parken
en zijn natuur zal zeer geapprecieerd worden door eco-toeristen. Tot de
topbestemmingen in Oeganda behoren het Queen Elizabeth National Park
–met als bijzondere attractie leeuwen die in de bomen klimmen-, Bwindi
Impenetrable Forest –berggorilla’s-, Rwenzori Mountain Ranges –ook de
maanbergen genoemd- in het Westen, Victoria Lake in het Centrum en de
Murchison Falls –aan de oevers van de Nijl- in het Noorden. Kampala is
de hoofdstad –breng een bezoekje aan de markt- en dichtbij ligt het
rafting-paradijs Jinja.
Dicht bij Kabale, waar The
village zich gaat vestigen, vinden we ook een toeristische attractie:
lake Bunyonyi. Lake Bunyonyi betekent 'plaats van de kleine vogels'. Dit
prachtige kratermeer ligt verscholen tussen vele vulkaanpieken. Het
heeft iets mystieks.
Meer info over de klassieke bestemmingen op : http://www.visituganda.com/
Het
reisprogramma van B-Active travel doet de voornaamste klassieke
bestemmingen aan en kost afhankelijk van het arrangement tussen 3000 en
5500 Euro voor 14 dagen.
Oeganda bekeken door de ogen van Vlaanderen vakantieland:
http://www.een.be/programmas/vlaanderen-vakantieland/vincent-swingt-door-kampala
B-Active organiseert luxe-reizen naar Oeganda
We luisteren naar Benny van B-Active die Oeganda tot één van zijn uitverkoren bestemmingen heeft gemaakt. “Oeganda = de Nijl, de gorilla’s, de chimpansees en de bevolking” vat Benny samen. Hij toont dia’s van het land en vooral van de hotels waarin de reizigers verblijven. Een fantastisch land! herhaalt hij steeds weer. “Het zonnetje schijnt op je bolletje, je zit aan de evenaar.” “De inwoners van Oeganda die lachen bijna altijd. Ze willen werken; ze willen vooruit. Dat is al positief...”
Zeer opvallend is dat we geen enkel beeld krijgen van die inwoners. Het gaat om de toeristische hoogtepunten en om terrasjes, tafeltjes met Zuid-Afrikaanse wijnen die in de ondergaande zon baden. Op het programma van de veertiendaagse trip van B-Active staan: Kampala (gebouwen van het Buganda koninkrijk), Murchison Falls (watervallen), Fort Portal (transit) en Kibale National Forest (chimpansees), Queen Elizabeth National Park (nijlpaarden enz.), Bwindi Impenetrable Forest (gorilla’s), Lake Bunyonyi (vogels), Mburo National Park (zebra’s enz.), Kampala (met nog een uitstap naar Jinja).
De reis begint en eindigt in Cassia Lodge, het hotel van Johan Vanhecke en Els De Temmerman, notaire Vlamingen in Kampala. Voor de heen- en terugvlucht zweert Benny bij Brussels Airlines. Dat biedt het nodige comfort. De vlucht is inbegrepen in de prijs van de tour, net als de transfers, vol pension in de hotels, de entreegelden voor de nationale parken en de trackings, en het vervoer. Je moet alleen voor een visum zorgen en je dranken betalen. Afhankelijk van je hotelkeuze en het type vervoer kost de reis tussen €3.750 en €5.520. Je moet dan wel met 2 personen zijn; voor singles is er een toeslag.
Uit het publiek komt de vraag of er mogelijkheid is tot contact met de lokale bevolking? En of de game drives gebeuren met een open wagen?
Tot slot: Kabale komt ook aan bod in de tour met een diner en overnachting in Arcadia Lodge of in Birdnest hotel. Dit laatste wordt op de folder omschreven als “superior eigendom van een Belg”. Facultatief is een boottochtje op “het fantastisch Bunyonyi Meer”. Wij passeerden in Birdnest hotel op 17 februari 2010 maar toen was het nog niet afgewerkt. Nu wel. Op de foto van toen, Brenda, zwanger van Jakob –het verrechtvaardigt de pose een beetje- en Herman.
Kampala
De markt van Kampala
Als je naar Oeganda reist kom je toe op de luchthaven van Entebbe.
Een uurtje later sta je in de hoofdstad Kampala. Ik hield eerst niet zo
van Kampala: het is er warm, je kan er uren in de file staan,… Maar
zoals alle grote steden heeft Kampala zijn interessante kanten; het kost
alleen tijd om de stad te leren kennen.
Elke keer ik naar Oeganda ga passeer ik een dag of twee, drie in Kampala. Kampala heeft een skyline waarop de Oegandezen fier zijn en de Rwandezen afgunstig. Van ‘Old Kampala’ is er niet heel veel over. In het centrum vind je enerzijds door voetgangers weinig gefrequenteerde buurten met overheidsgebouwen en keten-hotels en anderzijds drukke handelswijken. Daar krioelt het van de mensen en kan je zowat alles kopen.
Zonder dat je het weet sta je vlak bij één van de
markten; wie niet van hier is loopt aan de ingangen voorbij. Maar het
zijn drukke en soms heel uitgestrekte plaatsen waar verkopers je graag
opwachten. Je moet er zeker langs gaan als je Kampala wil bezoeken.
Markt en Afrika, dat is een onafscheidelijk paar. Ik breng een bezoekje
aan de groenten- en fruitmarkt en de tweedehands kleding markt.
Ondertussen ken ik het centrum van Kampala voldoende
om er je rond te gidsen. Met Patience en Herman ging ik onder andere
naar het treinstation kijken. Er komen alleen goederentreinen, die naar
de haven van Mombassa in Kenya rijden.
Voor haar jongere zus Daphine die pas afgestudeerd is
als onderwijzeres was het haar eerste bezoek aan ‘the capital’. Moses,
de schoonbroer van Brenda kwam ons ophalen met een geleende Toyota Land
Cruiser ‘Prado’ en dat stond haar duidelijk aan. Ze doen graag dik de
Oegandezen!
B-Active organiseert luxe-reizen naar Oeganda
We luisteren naar Benny van B-Active die Oeganda tot één van zijn uitverkoren bestemmingen heeft gemaakt. “Oeganda = de Nijl, de gorilla’s, de chimpansees en de bevolking” vat Benny samen. Hij toont dia’s van het land en vooral van de hotels waarin de reizigers verblijven. Een fantastisch land! herhaalt hij steeds weer. “Het zonnetje schijnt op je bolletje, je zit aan de evenaar.” “De inwoners van Oeganda die lachen bijna altijd. Ze willen werken; ze willen vooruit. Dat is al positief...”
Zeer opvallend is dat we geen enkel beeld krijgen van die inwoners. Het gaat om de toeristische hoogtepunten en om terrasjes, tafeltjes met Zuid-Afrikaanse wijnen die in de ondergaande zon baden. Op het programma van de veertiendaagse trip van B-Active staan: Kampala (gebouwen van het Buganda koninkrijk), Murchison Falls (watervallen), Fort Portal (transit) en Kibale National Forest (chimpansees), Queen Elizabeth National Park (nijlpaarden enz.), Bwindi Impenetrable Forest (gorilla’s), Lake Bunyonyi (vogels), Mburo National Park (zebra’s enz.), Kampala (met nog een uitstap naar Jinja).
De reis begint en eindigt in Cassia Lodge, het hotel van Johan Vanhecke en Els De Temmerman, notaire Vlamingen in Kampala. Voor de heen- en terugvlucht zweert Benny bij Brussels Airlines. Dat biedt het nodige comfort. De vlucht is inbegrepen in de prijs van de tour, net als de transfers, vol pension in de hotels, de entreegelden voor de nationale parken en de trackings, en het vervoer. Je moet alleen voor een visum zorgen en je dranken betalen. Afhankelijk van je hotelkeuze en het type vervoer kost de reis tussen €3.750 en €5.520. Je moet dan wel met 2 personen zijn; voor singles is er een toeslag.
Uit het publiek komt de vraag of er mogelijkheid is tot contact met de lokale bevolking? En of de game drives gebeuren met een open wagen?
Tot slot: Kabale komt ook aan bod in de tour met een diner en overnachting in Arcadia Lodge of in Birdnest hotel. Dit laatste wordt op de folder omschreven als “superior eigendom van een Belg”. Facultatief is een boottochtje op “het fantastisch Bunyonyi Meer”. Wij passeerden in Birdnest hotel op 17 februari 2010 maar toen was het nog niet afgewerkt. Nu wel. Op de foto van toen, Brenda, zwanger van Jakob –het verrechtvaardigt de pose een beetje- en Herman.
Kampala
De markt van Kampala
De beruchte mini-busjes van Kampala |
Elke keer ik naar Oeganda ga passeer ik een dag of twee, drie in Kampala. Kampala heeft een skyline waarop de Oegandezen fier zijn en de Rwandezen afgunstig. Van ‘Old Kampala’ is er niet heel veel over. In het centrum vind je enerzijds door voetgangers weinig gefrequenteerde buurten met overheidsgebouwen en keten-hotels en anderzijds drukke handelswijken. Daar krioelt het van de mensen en kan je zowat alles kopen.
Patience op de tweedehandskleding-markt |
In het treinstation van Kampala |
Oegandezen doen graag dik. Daphine, Moses en Prado. |
Oegandezen zijn meesters in decoratie |
Kabale
Kabale deel 1: stopplaats voor toeristen en onderwijscentrum
Van 2 oktober tot 21 november waren we in Oeganda. In de komende weken volgen een reeks bijdragen over Oeganda en Kabale, het provinciestadje waar we het PROUD-project uit de grond gaan stampen. We beginnen met een verkenning van Kabale-stad in 3 bijdragen. De eerste gaat over Kabale als toeristische plaats en als onderwijscentrum.
Kabale ligt in een smalle kom |
Lake Bunyonyi is zeker een omweg waard |
Bishop Barham University |
Ouders doen grote inspanningen om het schoolgeld van hun kinderen te betalen. Elk jaar studeren er tienduizenden universitairen af in Oeganda. We konden zelf getuige zijn van de talrijke ‘graduation ceremonies’, waarbij mensen hun laatste cent uitgeven aan een toga. In het grootste deel van de gevallen het begin van een langdurige periode van werkloosheid. De jonge afgestudeerden hebben geen vaardigheden en kunnen zich niet inbeelden dat ze met een klein kapitaaltje en hard werken iets uit de grond kunnen stampen. Gelukkig begint het beleid geleidelijk aan meer aandacht te besteden aan beroepsgerichte opleidingen.
Kabale deel 2: gebrekkige basisvoorzieningen en sociale problemen
Smurrie in open riolen |
Met de nutsvoorzieningen schort er heel veel in Kabale. De helft van de tijd is er geen elektriciteit. Je kan het dan meemaken dat je 2 of 3 dagen moet wachten op een drukwerkje dat je normaal op enkele uren kan krijgen. Ook was er een ernstig watertekort in de periode dat wij in Kabale verbleven. Je ziet dan secundaire handel in water ontstaan of arme mensen scheppen zeer vervuild water op.
Wie de buitenwijken van Kabale frequenteert merkt meteen dat veel mensen leven in grauwe armoede. Je vindt er mini-winkeltjes die mini-porties houtskool, aardappelen e.d. verkopen aan mensen die bezig zijn met overleven.
Sarah is al moeder en houdt een kleine bar op Kekubo Road |
De misdaadcijfers in Kabale zijn stijgende. Jongeren die van het platteland naar de stad komen afgezakt en er geen inkomen kunnen realiseren begeven zich, vooral ’s nachts, op dievenpad. Voor blanken is Kabale ’s nachts onveilig.
Kabale deel 3: weinig dynamiek en grote verdeeldheid
In deel 2 zagen we dat er heel wat problemen zijn in Kabale. Het ziet er niet naar uit dat hierin snel verandering zal komen.
Oude verkiezingsaffiches in het partijlokaal van de NRM |
Predikanten |
Sfeerbeelden uit Kabale
Kabale ligt in een kom tussen de heuvels |
Nutteloze herstellingen |
Wegenwerken in het centrum van Kabale (juni 2015) |
Ambulante verkoopster van tweedehandskleding |
Ananas-verkoper |
Geitjes voor brochetten |
Het werk van een 'artist' |
Zullen we een ritje maken? |
De biljartspelers |
Onder mannen. Op wandel in Kabale.
Het thuisgevoel wordt alsmaar groter in Kabale. Ik ken er steeds meer mensen en het gebeurt geregeld dat iemand me stopt. Dat ik halve dagen geen blanke zie ben ik al langer gewend. Wat niet went is het onveiligheidsgevoel ’s avonds. Kabale loopt vol kleine en ook wat grotere criminelen. Vanaf half acht zie je in de buitenwijken geen vrouw meer op straat.
De ceremoniemeester onderhoudt de gasten in afwachting van de komst van het bruidspaar |
Slager -markt Kabale. |
De hoofdstraat van Kabale staat onder water |
Lokale bar. Zelfs de lens van de camera werd er troebel van. |
‘Onze straat’ Kekubo Road. Deel 1.
Kabale town ligt in een dal |
We gaan met u op stap langs Kekubo Road en tonen u iets van het leven langs ‘onze straat’.
Het begin van Kekubo Road |
Een geit, een koe, een ... en een kip |
‘Onze straat’ Kekubo Road. Deel
2.
In strook 2 ligt een knik in de weg: steil naar
beneden vlak na de burelen van Caritas en weer omhoog aan het National
Teachers College (NTC). Fietstaxi’s proberen in de afdaling een maximale
snelheid te halen die hen moet helpen terug de helling op te geraken.
Het is razend gevaarlijk, zowel voor de fietsers zelf als voor de
voetgangers die langs de straat lopen.
Strook 3 bestaat uit lokale handeltjes die opgezocht
worden door buurtmensen. Op een handdoek bij elkaar vind je een reeks
cafeetjes waar je ook een portie friet kan eten. ‘Irish patatoes’ zijn
een specialiteit van Kabale. Vrouwen zitten ze voor hun deur te snijden
en bakken de frietjes in een wok met olie. Er wordt witte kool bij
gesneden als garnituur. Wat op de grond valt wordt meteen weggesleept
door de kippetjes. Ja, de kippetjes moeten ook eten, houd ik Jakob voor.
Een merkwaardige plaats is bij Stanislas. Het wel
zeer grote huis –een hotel?- blijft nu al tientallen jaren onafgewerkt.
Mijn vader begon het te bouwen, maar werd “financieel ziek”, legt hij
uit. Hij toont met de tuin rond het bouwsel waar hij op organische wijze
groenten, vooral kolen, kweekt. De buurtbewoners vinden hem een
zonderling omdat hij afval uit de nabije container haalt… maar hij is
zijn tijd vooruit.
Verder vinden we nog wat handeltjes. Sommige
handeltjes laten bijvoorbeeld bananen en gros aanvoeren. Die verkopen ze
dan door aan minder kapitaalkrachtige handelaren die ze verderop in de
straat in kleine porties van enkele bananen verkopen. Van de
groothandelaar via de tussenhandel naar de kleine verkoper en de arme
klant. Het is niet leuk om van die laatste mensen foto’s te maken –die
heb ik dus niet.
Het racegedeelte van Kekubo Road |
Lekkere frietjes |
De ecotuin van Stanislas |
Handeltje in matoke in Kekubo |
‘Onze straat’ Kekubo Road. Deel
3.
Vanaf Child Africa Junior School wordt de straat weer
enkele graden volkser. Hier wordt pap maar ook waragi geschonken in
kleine lokale cafeetjes. Waragi is sterke drank die lokaal geproduceerd
wordt. Heel wat mensen zijn er aan verslaafd. En dit ondanks het feit
dat de ongecontroleerde waragi al heel wat mensen het leven heeft
gekost. De aanvoerders lijken op criminele bendes en ze maken me meteen
duidelijk dat ze niet op de foto willen. Sarah, die het laatste cafeetje
voor je bij ons aankomt uitbaat, wil wel graag poseren.
In strook 3 liggen ook twee bars waar je varken kan
eten. Het vers geslachte varken hangt aan een haak. De uitbater snijdt
er op het eerste zicht lukraak stukken af en er worden brochettes van
gemaakt.
Gegarnierd met aardappelen in de schil en de onvermijdelijke kool wordt
de schotel opgediend. Het oogt allemaal een beetje 'local', maar met
een pint erbij kan deze maaltijd best meevallen.
Wat verder vind je erg arme mensen die kleine
portietjes houtskool, aardappelen, bananen en dergelijke (ver)kopen. Het
heeft iets schizofreens: zijn dit volwassenen die hier uren achter
enkele torentjes van vier vijf tomaatjes zitten? Kunnen ze van de
verkoop hiervan leven?
Jakob mag meedoen in een klas van Child Africa |
Sarah in haar cafeetje |
Porc |
Kirigime Guesthouse, Kabale-Uganda
Kirigime Guesthouse wordt naar alle waarschijnlijkheid de verblijfplaats voor onze eerste groep van vrijwilligers in Kabale. Ze komen begin november.
Kirigime Guesthouse lijkt zo weggeplukt uit het Oost-blok |
Eén van de vele spiegels |
Seminarie. Met steun van de Europese gemeenschap!? |
De trouwers komen toe |
De boog uitproberen |
Het echte paar |
Deze komieken poseren even voor u en mij achter de schermen |
Johnson bij de kapper |
David poseert in de tuin |
Een stevige bewaker aan de tuin-ingang |
De bewaker van de hoofdingang met een T-shirt van de gasten van MTN: 'Investing in Education for all' |
De keuken voor het personeel |
Als je lang blijft, ga je er een beetje deel van uit maken. |
Elke man die relatieproblemen kan oplossen is een Mini God, Lord Bubuza is een god op aarde. Hij heeft mijn tranen weggeveegd door mijn gescheiden huwelijk te herstellen, mijn vrouw kwam op een dag naar me toe en zei dat ze moest scheiden, ze zei dat ze verliefd was op iemand anders en het huwelijk beu was. ze vroeg een scheiding aan en we verlieten elkaar, maar ik kon niet slapen, eten of drinken, ik was diepbedroefd en begon online hulp te zoeken, ik zag verschillende getuigenissen van mensen die Lord Bubuza waardeerden voor het helpen van hen bij het herstellen van hun relatie, dus nam ik contact op Lord Bubuza op WHATSAPP: +1 505 569 0396, ik vertelde hem mijn problemen en hij beloofde me te helpen met zijn betovering. Hij zei dat mijn vrouw binnen 12 tot 16 uur na het uitspreken van de spreuk terug zal komen bedelen. Ik geef zijn eis en deed wat hij me opdroeg. Ik was geschokt toen mijn vrouw huilend kwam en me op haar knieën smeekte om te vergeven en haar terug te accepteren. Lord Bubuza is een man van zijn woord neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396 of e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com
BeantwoordenVerwijderenAls ik had geweten dat er een mogelijkheid was om mijn droomman te krijgen, had ik mijn tijd niet verspild aan een hoop lage levens. Ik werd meteen vanaf mijn eerste werkdag smoorverliefd op mijn baas en gedurende meer dan een jaar werd het alleen maar erger. Hij was erg rijk, nederig en vrijgezel. Ik heb alles geprobeerd om hem mijn kant op te laten kijken, maar het was allemaal tevergeefs. 3 maanden geleden vond ik een opmerking van Dr. Ilekhojie en hoe zijn werk erg effectief is. Ik nam contact met hem op en legde mijn situatie uit en waarom ik wilde dat mijn baas zich tot mij aangetrokken voelde. Hij deed namens mij een smeekbede en binnen een paar dagen vroeg mijn baas me mee uit en nu zijn we gelukkig in de liefde en is hij het beste wat me is overkomen. Dit alles is mogelijk gemaakt met de hulp van Dr. Ilekhojie. Neem rechtstreeks contact met hem op via zijn e-mail gethelp05@gmail.com of WhatsApp +2348147400259 als je net als ik hulp nodig hebt
BeantwoordenVerwijderenMein Leben hat sich zum Besseren gewendet, seit ich mit Dr. Ilekhojie zusammenarbeite. Seit ich 2015 meinen Sohn bekam, habe ich immer Männer angezogen, die Verlierer sind und Männer, die in einer Beziehung oder Ehe nichts zu bieten haben. Das ging jahrelang so, bis mich ein Kollege mit Dr. Ilekhojie bekannt machte. Er erklärte mir, dass er ein harmloses Ritual für mich durchführen würde, das sicherstellen würde, dass mir immer Männer von hohem Wert über den Weg laufen. Im Gegensatz zu dem, was alle sagten, war ein Kind nicht der Grund, warum es mir schwerfällt, einen guten Mann zu finden. Er sagte mir alles, was ich tun und bereitstellen musste, und innerhalb einer Woche traf ich meinen jetzigen Ehemann, einen erfolgreichen Chirurgen, und es sind drei Monate vergangen und er hat unser Leben verändert. Ich hatte eine große Auswahl, nachdem Dr. Ilekhojie seine Arbeit beendet hatte, was für mich wie ein Traum war. Jetzt bin ich erfüllt, weil ich mir um nichts anderes Sorgen machen muss, da ich meinen Traummann habe. Sie können Ihre Wünsche auch erfüllen, indem Sie ihn direkt um Hilfe bitten. WhatsApp +2348147400259 oder per E-Mail: (gethelp05@gmail.com
BeantwoordenVerwijderenIk stel je voor aan iemand die het geluk dat ik met mijn man deelde, heeft hersteld en ik ben daar echt eeuwig dankbaar voor. Ik was bijna 6 maanden hulpeloos en neerslachtig toen mijn man van 10 jaar me verliet vanwege huwelijksproblemen. Ik deed alles wat ik kon om mijn huwelijk te redden en niets werkte totdat ik contact kreeg met Dr. Ilekhojie en hij kwam me redden. Hij verzoende ons en de liefde en het geluk dat ik met mijn man deelde, waren binnen een paar dagen weer hersteld. Ik weet dat het raar klinkt als hij echt iemand kan helpen, maar hij is 100% gegarandeerd dat hij je niet teleurstelt als hij je verzekert dat je het gewenste resultaat krijgt. Hij kan jou ook helpen als je hem de kans wilt geven om dat te doen. Stuur hem een bericht op WhatsApp (+2348147400259 of e-mail: gethelp05@gmail.com
BeantwoordenVerwijderen