Klasje 2014: naar huis gaan
(activiteiten deel 10)
De nieuwe klas; schooljaar 2015
Onderwijsactiviteiten
PROUD UG gaat samenwerken met
Wise Parents
|
Wise Parents Day Care Centre and Nursery School |
In afwachting van de bouw van een eigen school gaat PROUD UG, de Oegandese partner van The village, samenwerken met ‘Wise
Parents Day Care Centre & Nursery School’. Het is een kleine school
die bestaat uit een day care afdeling (te vergelijken met een
kinderopvang bij ons) en een nursery school (te vergelijken met een
kleuterschool bij ons).
Er zijn 66 kinderen: 11 kinderen komen naar de day care en 55 naar de
kleuterschool. 60 kinderen betalen schoolgeld, 6 niet. Het schoolgeld is
100.000 per trimester voor baby’s en 90.000 voor kleuters. Het zijn
allemaal kinderen uit de buurt van de school. De school heeft geen
internaat.
|
Twebaze Penninah en het devies van Wise ¨Parents: the way to start is to start |
Wise parents is een initiatief van enkele ouders. De leiding is in
handen van een collectief van 3 directeurs: Twebaze Penninah, onze
contactpersoon, Enid Origumisiriza en Peter Tumuhekigi. Het personeel
bestaat uit 1 kinderverzorgster (“care giver”), 1 schoonmaakster
(“matron”), 3 kleuterleidsters (“teachers”), 1 kok (“cook”) en 1 bewaker
(“security man”).
De school bestaat nog niet zo lang en is een jaar of twee geleden
verhuisd naar Kekubo Cell waar ze onderdak gevonden heeft in de
voormalige Baptist Church. Ze telt 1 bureel, 1 kinderopvang, 1
speelklas, 3 kleuterklassen, 2 rustlokaaltjes, 1 keuken en een vrij ruim
buitenterrein met enkele speeltuigen. De oprichters zijn Anglicanen,
maar de school aanvaardt kinderen en personeelsleden van verschillende
gezindten.
|
Kindjes van de day care |
Op dit ogenblik telt Wise Parents 2 kinderen met een
ontwikkelingsachterstand die mogelijkerwijs te wijten is aan een lichte
verstandelijke beperking. De school is bereid meer kinderen met een
ernstiger beperking op te nemen op vraag van PROUD UG.
Ze vinden dat deze kinderen speciale aandacht nodig hebben en het best
aan hun trekken komen in een aparte klas met een eigen leerkracht en
aangepaste leermaterialen. Voor de speeltijden en de maaltijden enz.
kunnen de kinderen meedoen met de grote groep.
In de gesprekken met de leiding, de bezoeken aan de school en de
opvattingen van de school vonden we voldoende basis om Wise Parents als
partner te zien voor het opstarten van een eerste klasgroepje van vijf
tot tien kinderen met een verstandelijke beperking. Dit zou een uniek
initiatief zijn voor Kabale. We hopen hierover op korte termijn –januari
2014- concrete afspraken te maken met Wise Parents.
Familiefoto
|
Familiefoto |
Een jaar na de oprichting van The village zijn we
zover: maandag gaat ons eerste klasje open en vandaag zaten we samen met
de kinderen en de ouders. Het klasje is voor kinderen met een
verstandelijke beperking tussen 3 en 7 jaar. Het maakt deel uit van de
school Wise Parents met wie we een samenwerkingsovereenkomst hebben
gesloten.
PROUD Education Services, de Oegandese
partner van The village, runt het klasje met zijn eigen personeel. De
kinderen van wie er verschillende ernstig gehandicapt zijn volgen een
aangepast programma, maar spelen en eten samen met de andere kinderen
van de school. Wise Parents is een kleine school waar alles nog heel
overzichtelijk is.
Op de foto van links naar rechts:
Rhoda, onderwijzeres, Elizabeth en haar moeder, Alex en zijn vader, Joel
en zijn vader –mama is net bevallen van een dochtertje-, Reverend Eric,
projectleider, Prize en haar grootmoeder, Giddeon, CBR-medewerker,
Daisy en haar grootmoeder, Enith, directrice van Wise Parents en
Patience –wat een toepasselijke naam voor onze tweede onderwijzeres.
Zo
hebt u ze dus op één foto: onze leerlingen en hun (groot)ouders, onze
staf van vier en een verantwoordelijke van Wise Parents, die hun
schooltje voor ons hebben open gesteld.
Klasje 2014: fellowship
(activiteiten deel 1)
Het ochtendgebeuren verloopt volgens een vast stramien. Onze
leerlingen nemen samen met de andere leerlingen deel aan de ‘fellowship’
die bestaat uit 2 delen: assembly en morning prayers. Bij de ‘assembly’
staan de leerlingen in een kring en de juffrouw
controleert de leerlingen op netheid. Tijdens de ‘morning prayers’ wordt
er gezongen.
|
Joel in het midden van de kring |
Onze leerlingen vallen een beetje op: ze staan b.v. midden in de kring. Maar het is allemaal niet te storend.
|
Morning prayers met Patience en Joel links vooraan |
Kinderen met een ernstige beperking kunnen soms ook
op een eerder passieve manier genieten van een activiteit. Zo vindt
Daisy het super te kijken naar de andere leerlingen terwijl die zingen.
Ze heeft haar vast plaatsje vooraan gekregen.
|
Daisy geniet van de morning prayers |
Klasje 2014: relating
(activiteiten deel 2)
Na het welkom-gedeelte samen met alle leerlingen begeven
onze kinderen zich naar hun speciale klas. Daar is de eerste activiteit
‘relating’, dit is in relatie treden met de klasgenootjes.
|
Klasgenootjes |
Ons viertal is ondertussen even goed bevriend als de
musketiers. Je weet niet altijd goed wat ze elkaar vertellen, maar het heeft
zeker betekenis.
|
Joel heeft iets te vertellen aan Daisy |
Dit is ook het moment om b.v. begroetingen te leren en dan
speelt de klaspop ook mee.
|
Prize en de klaspop |
Klasje 2014: cognitieve
spelletjes (activiteiten deel 3)
Er
is geen reden om kinderen met een verstandelijke beperking niet
cognitief te stimuleren, integendeel. Dat gebeurt b.v. met aangepast
materiaal, op een speelse manier. Een toren bouwen, kubusjes in elkaar
passen, spelen met de vormendoos, enz. Het kan een beetje artificieel
aandoen, maar het speelgoed is toch leuk en kleurrijk.
Klasje 2014: drinken en eten
(activiteiten deel 4)
De drink- en eetmomenten zijn voor onze kinderen ook oefenmomenten.
Zelfstandig leren eten en tafelmanieren aanleren b.v. Zo was ik er bij
toen Daisy voor het eerst zelf een beker vast nam. Voor juffrouw Rhoda was
het toch nog een verrassing.
Er zijn 3 drink- en eetmomenten:
-morning porridge
-lunch
-evening tea.
Dit
draagt ook bij aan een regelmatige en gezonde voeding in het bijzonder
belangrijk voor kinderen die uit zwakke sociale milieus komen.
Klasje 2014: buiten spelen
(activiteiten deel 5)
Onze kinderen hebben 2
lestijden buitenspel. Eén lestijd is enkel met de kinderen van de
speciale klas. Dit maakt dat ze dan in alle rust over de
buiten-speeltuigen kunnen beschikken, zodat de leerkrachten hen de
spelen kunnen aanleren.
De tweede lestijd is samen met de kinderen uit de reguliere klassen. Ze krijgen dan een plaatsje tussen de andere kinderen.
Vzw
The village heeft Wise Parents School geholpen om buiten-speeltuigen te
verwerven. De kosten werden gedeeld. De leerlingen van Wise Parents
genieten met volle teugen van b.v. de glijbaan. Kijk maar!
In
de lestijden ‘buiten spelen’ wordt o.a. de grove motoriek geoefend. Zo
komen ook geregeld balspelen aan bod. De bal is wellicht één van de
meest universele spelmaterialen.
Klasje 2014: muziek (activiteiten
deel 6)
Zingen en musiceren zijn ook onmisbare klassiekers. In Afrika des te meer! En voor onze doelgroep natuurlijk ook!
Geleidelijk
aan breiden we het materiaal voor deze activiteit uit: rammelaars,
tamboerijnen, xylofoon, enz. Op termijn moet elk kind over verschillende
voor hem/haar toegankelijke instrumenten kunnen beschikken.
Klasje 2014: rust (activiteiten
deel 7)
Rust, een activiteit? Ja, voor onze
kinderen is het bij elke activiteit belangrijk rekening te houden met de
spanningsboog van de kinderen. Vooral voor kinderen met een ernstige
handicap is die vaak heel beperkt. Rust wordt op bepaalde momenten een
positieve invulling van de dag.
Klasje 2014: toilet training
(activiteiten deel 8) zich wassen en kleden (activiteiten deel 9)
Toilet training is een essentieel onderdeel van ons dagprogramma.
Slechts 1 van de 4 kindjes is zindelijk. De anderen leren met regelmaat
op het potje te gaan.
|
Alex loopt er graag mooi bij |
Er wordt op gelet dat de kinderen altijd proper zijn.
Een leuk uniform of mooie gewone kleding dragen ook bij tot de
positieve waardering van de kinderen. Elke dag is er ook een ‘mij
wassen’-moment voorzien. En een 'mooi-maak'-moment. Handen wassen voor
elke maaltijd is ook een vast ritueel.
|
Handen wassen is routine |
|
Prize doet haar haar met een kammetje met een spiegeltje |
Klasje 2014: naar huis gaan
(activiteiten deel 10)
Voor het schooljaar 2015 worden nog een aantal nieuwe
activiteiten geïntroduceerd b.v. je huis leren kennen,
het klasje vegen en opruimen e.d.
Aan het eind van de dag wachten alle leerlingen van Wise
Parents samen op hun ouders of vervangers. Daisy wordt opgehaald door haar
grootmoeder die haar op de rug neemt. Alex, Prize en Joel gaan met de moto-taxi
naar huis.
Dit is niet zonder risico. Van uit het project zijn hierover
dan ook een aantal opmerkingen en aanbevelingen geformuleerd naar de ouders en
begeleiders toe.
De nieuwe klas; schooljaar 2015
|
Voorbereiding schooljaar 2015 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De nieuwe klas |
Dit schooljaar huren we drie lokalen in Wise Parents: een groot
klaslokaal en 2 kleinere lokalen waarvan we er één inrichten als rust-
en verzorgingsplaats en het andere als bureel voor het steunpunt.
|
Klas 2015 |
Tijdens missie 3 in november 2014 kon ik nog even mee
de opstelling van de nieuwe setting uitproberen. De ouders en
leerlingen 2014 en de toekomstige nieuwe leerlingen 2015 en hun ouders
werden uitgenodigd om met elkaar kennis te maken.
Ik
stel graag de nieuwe leerlingen aan u voor. Het zijn Elizabeth, Arinda
en Joseph. Ze zijn alle drie 7 jaar oud en gingen voorheen niet naar
school.
|
Elizabeth |
|
Arinda |
|
Elizabeth vindt de ratten leuk maar Arinda niet. Joel kijkt toe. |
|
Joseph, Alex en Daisy spelen muziek onder begeleiding van Daphine |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten