PROUD PROJECT Projectformulering, partner

Onze vzw heet The village. Het project dat we willen realiseren in Oeganda heet PROUD-project. Hier verneem je meer over het PROUD-project.


Projectformulering
Proud-project: niet-technische samenvatting

Verkenning projectomgeving 
zie op de pagina handicap de rubriek Kabale.

PROUD UG(anda), onze partner

        
Projectformulering

Van waar de naam PROUD-project?
In het PROUD-project vormen kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking uit het district Kabale in Oeganda de directe doelgroep. Vele van deze kinderen en jongeren krijgen tot nog toe weinig kansen. Ze volgen dikwijls geen onderwijs en krijgen ook geen werk.

We hebben als naam voor het project voor "Proud" gekozen om verschillende redenen:
vooreerst, to be proud/trots zijn is tonen dat je jezelf respecteert. Dat is een gevoel dat we iedereen toewensen en we hopen in het project dan ook veel gelukkige mensen te zien.
We kunnen trots zijn op onszelf, onze verwezenlijkingen enz. maar ook over iemand anders, zijn of haar prestaties, kwaliteiten, enz.

Nog leuker staat 'proud' bij een werkwoord. You also can do (someone) proud. Dat betekent (iemand) goed behandelen of onthalen. We always do them proud when they come to dinner.
Het PROUD-project wil personen met een verstandelijke beperking goed onthalen!
In de rechterkolom van deze blog ziet u een lijstje projectdocumenten die voor iedereen die dat vraagt beschikbaar zijn, nl.
-statuten vzw The village;

-PROUD-project korte niet technische versie;

-folder 2013, 2014 en 2015;

-jaarverslag 2014;

-jaarrekening en inventaris 2013 en 2014;

-sponsordossier 2015;

-PROUD UG folder 2015.

Proud-project
The village bouwt onderwijsvoorzieningen voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking in Kabale-Oeganda

Op deze pagina vind je een niet-technische samenvatting van het PROUD-project. Dit project bouwt onderwijsvoorzieningen voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking in Kabale-Uganda.

------------SAMENVATTING PROUD PROJECT-------------------
De nood aan passend onderwijs voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking in Oeganda is groot.

In Oeganda is armoede nog wijd verbreid en de positie van personen met een verstandelijke beperking is erg zwak. Zij hebben nog minder dan anderen toegang tot de schaarse diensten. Daarom willen we voor hen passend onderwijs creëren. Het gaat om kleuteronderwijs (van drie tot vijf jaar) en om aangepast beroepsonderwijs (vanaf 13 jaar). Hiervoor willen we een functionele infrastructuur opzetten. We proberen het budget zo laag mogelijk te houden.

Armoede in Uganda


Een keuken op het platteland

Het project wordt opgezet in het zuidwesten van Oeganda, in de regio Kabale. Deze streek grenst aan Rwanda, is zeer heuvelachtig en heeft een ruraal karakter. De hoofdstad van het district Kabale die ook Kabale heet telde in 2002 bij de volkstelling 45.757 inwoners.

Het gemiddelde loon in Oeganda is 29 keer lager dan dat in België. Uganda staat op rang 161 –op 187 landen- in de Human Development Index van de Verenigde Naties (ter vergelijking: België bekleedt plaats 18).

In de twintigste eeuw evolueerde de sociale structuur van Oeganda naar een klassensysteem dat gedomineerd wordt door een kleine, geschoolde middenklasse (diplomahouders). De meeste mensen -ruim 80%- leven echter van de landbouw. Het gaat bijna altijd om kleine boeren die hoofdzakelijk voor zichzelf produceren.

Ondanks dat er enorme vooruitgang werd gemaakt in het terugdringen van de armoede, leefde in 2009 nog altijd 38% van de bevolking van minder dan $1.25 per dag. Men moet dit goed begrijpen: de basisbehoeften (voeding, onderdak, kleding, gezondheidszorg, onderwijs en vervoer) van arme mensen zijn niet voldaan.

In de landelijke gebieden blijft armoede diep geworteld. Personen met een verstandelijke beperking behoren tot de armste groepen.

Handicap in Oeganda

Logo EARS-dienst Kabale

Oeganda beschikt over een reeks progressieve wetten waar het de rechten van personen met een handicap betreft. Maar er is een grote kloof tussen wat er in die wetten wordt gesteld en wat men vindt op het terrein.

Personen met een handicap (verder afgekort als PmH) zijn oververtegenwoordigd in de armste bevolkingsgroepen. Zij komen weinig tot niet aan bod in een reeks nationale armoedebestrijdingsprogramma’s.

Er bestaan diensten voor PmH maar ze zijn verre van toereikend. De financiering van lokale initiatieven is zwak. Er is ook onduidelijkheid over de politiek inzake handicap: gaat men voluit voor inclusie van PmH in reguliere voorzieningen of wil men specifieke voorzieningen?

Uitsluiting van PmH is geen vreemd gegeven in de Ugandese maatschappij. Personen met een verstandelijke beperking zijn dan nog achtergesteld vergeleken bij andere groepen van PmH. En binnen de groep personen met een verstandelijke beperking is het volledig onduidelijk hoe personen met een ernstige meervoudige handicap dienen te worden geholpen

Behoefte aan diensten

De missie van een lagere school

Kenmerkend voor ontwikkelingslanden is het gebrek aan diensten. De toegang tot deze schaarse diensten is voor personen met een verstandelijke beperking extra moeilijk.

In de kinder- en jeugdleeftijd ligt het accent op onderwijs en opvoeding en is er dus behoefte aan “passend onderwijs”. De realisatie van passend onderwijs is een hele opgave want in ontwikkelingslanden wordt vaak nog getwijfeld aan de opvoedbaarheid van kinderen met een verstandelijke beperking.

Het Oegandese onderwijssysteem kent een 7-jarige lagere school voor kinderen vanaf 6 jaar. Vooraf gaat de kleuterschool van 2/3-5 jaar. Na de lagere school volgt vier jaar lager en twee jaar hoger algemeen secundair onderwijs of een beroepsopleiding. Deze laatste kan verschillen in duur en finaliteit (3 jaar, louter uitvoerend; ook een proces leren plannen vergt 2 jaar extra). Het hoger onderwijs laten we buiten beschouwing omdat onze doelgroep hier niet voor in aanmerking komt.

Het PROUD-project voorziet in kleuteronderwijs (in de leeftijd van drie tot vijf jaar) en beroepsvorming op louter uitvoerend niveau (vanaf 13 jaar). We zijn niet actief als lagere school. We staan open voor alle kinderen en jongeren maar hebben bijzondere aandacht voor kinderen of jongeren die moeilijk leren.

Kwalitatief onderwijs

Het project beoogt het verbeteren van de sociale en economische participatie van kinderen en jongeren met een zwakke begaafdheid, inzonderheid een verstandelijke beperking (=de algemene doelstelling).
De roepnaam van het project, “PROUD-project”, sluit hierbij aan en verwijst naar het gegeven dat personen met een verstandelijke beperking zich fier voelen wanneer zij reële kansen tot sociale participatie krijgen.

Meer specifiek willen we het onderwijs aan kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking verbeteren (=de specifieke doelstelling).

We verwachten dat zij die bij het project betrokken zijn
1- vooruitgang boeken in het verkennen van de onderwijsbehoeften van kinderen met een verstandelijke beperking;
2- zichzelf bevragen als opvoeders van kinderen met een verstandelijke beperking;
3- een onderwijsprogramma van goede kwaliteit aanbieden aan de kinderen en
4- een infrastructuur opzetten die het onderwijsproces gunstig bevordert (=de verwachte resultaten).

Functionele infrastructuur

Het project wil onderwijs verschaffen aan een veertigtal kinderen en jongeren. Het gaat om inclusief kleuteronderwijs -in onze kleuterklassen worden een aantal plaatsen voorbehouden voor kinderen met een verstandelijke beperking- en om beroepsvorming. In de beroepsafdeling worden huishoud- en tuinbouwonderwijs aangeboden en houtbewerking (meer bepaald productie van speelgoed in hout).

Het bouwen van een nieuwe infrastructuur laat ons toe deze zeer functioneel te maken.

Het Proud-center zal bestaan uit:

-Unit kleuters: 2 kleuterklassen met sanitair; 1 speellokaal;
-Unit beroepsvorming: 1 sanitair; 1 stock schoonmaak; 1 was- en strijklokaal; 1 keuken; 1 stock keuken; 1 eetruimte; 1 klas tuinbouw; 1 stock tuin; 1 atelier speelgoedproductie; 1 stock speelgoed;
-Unit tuin: tuin en boomgaard;
-Unit gemeenschap: 6 kamers; 1 keuken-eetplaats; 1 zitkamer; 1 douche; 1 toilet; 1 bureel-bibliotheek; 1 garage; parking.

Zuinig budget

De kosten voor het centrum dat we willen bouwen zijn geraamd op €187.500. De investeringskost voor beroepsscholen is relatief hoog, een reden waarom er in Uganda weinig beroepsscholen zijn. De nood eraan is des te groter en dit geldt des te meer voor onze doelgroep. Eens het centrum op volle toeren draait schatten we de jaarlijkse all-in-kost op om en nabij €30.000. Dit kan een groot bedrag lijken maar het is minder dan de jaarlijkse kost voor één plaats in een dagcentrum voor personen met een handicap in België.
Verkenning projectomgeving 
zie op de pagina handicap onder de rubriek Kabale:
Gaan kinderen met een verstandelijke beperking in Kabale naar school?

PROUD UG(anda)
Het PROUD project heeft nu ook een Engelstalige folder, die overwegend in Oeganda zal worden gebruikt. U vindt de tekst en foto's hier, echter zonder de opmaak. U krijgt in kort bestek een goed beeld van het project.

PROUD UG
Services for the mentally retarded
Kabale, Uganda 


     

PROUD UG organizes services for the mentally retarded in the town of Kabale, Uganda. The PROUD-project was started up in October 2013. It consists of 3 actions: CBR Office, the Special Class in Wise Parents school and the construction of the PROUD-center.

CBR Office
 
The CBR Office gives social answers to the challenge of mental retardation. We work on:
-the detection, identification, assessment and orientation of mentally retarded children in Kabale;
-individual accompaniment of children with mental retardation and referral to relevant services;
-parents group meetings for exchange and formation;
-trainings for teachers. The following packages are already available: definition of mental retardation and characteristics of the mentally retarded; curriculum for mentally retarded in nursery school age; teaching strategies;
-sensitization of the community. At this time we run an activity of sensitization of nursery schools;
-resource center services. We try to give an answer on all your questions concerning the mentally retarded; we welcome you for exchange.

Special Class

We operate a special unit for mentally retarded children within Wise Parents Daycare, Nursery and Primary School. The special class started in February 2014 in 2 small rooms. As both parties, Wise Parents and PROUD UG evaluated the experience positively,during school year 2015 the special unit will be continued and even occupy a larger space within Wise Parents school.

The mentally retarded students follow their own program, but participate also in general school activities as assembly, morning devotion and break time play. The program of the special class stresses on:
-self care: toilet behavior; to eat, drink, wash and dress independently;
-motor development: gross and fine motor skills f.e. ball games, merry-go-round, swing, slide;
-cognitive development: cognitive games related to their mental age eg making tower, jig saws etc.;
-communication and expression: stimulating the children to speak,teaching them basic vocabulary, engaging in singing, listening and playing music and
-social adaptation: by participation in group activitieseg assembly, relating to class mates, ‘home care’…

The teachers put a lot of attention in adapting the instruction to the individual learner.

Day center

PROUD UG wants to build a day center for mentally retarded children and youngsters. Therefore we acquired land in Kekubo Cell, Kirigime Ward of the Municipality of Kabale. Our plan is to build a day center that can welcome mentally retarded children in nursery and primary school age. In the future we will also offer non formal professional education to mentally retarded youngsters, boys and girls.

Partners

PROUD UG is in contact with local authorities, in particular education inspectorate. We are mainly supported by a Belgian Association called The village vzw. The village is at its time supported by the commune where it is located, Laarne-Kalken, and by the regional authorities of the Province of East Flanders.

Team and contacts

You can contact PROUD UG through Patience Ngabirano tel. 0773827002 or Rhoda Keishiki tel. 0777771003.





Rev. Eric Tukwasiibwe, zijn vrouw, Brenda Mwesigwa, Jakob en Abeltje
Bij ons bezoek aan Kabale in oktober-november hebben we een feitelijke vereniging opgestart die zal uitgroeien tot de Oegandese partner van The village. De vereniging kreeg als naam ‘PROUD UG’ en werd gedoteerd met een aantal regels (aard van de vereniging; doelstellingen; financieel management; lidmaatschap; vergaderingen). Als eerste voorzitter werd Reverend Eric Tukwasiibwe aangeduid.

Eric is een dominee, die in december op pensioen gaat en zich volop wil inzetten voor het PROUD-project. Hij heeft ervaring met ontwikkelingswerk en onderwijsaangelegenheden. Hij is de geknipte persoon om PROUD UG op de kaart te zetten want hij heeft een uitgebreid netwerk in Kabale. Hij is een optimistische dynamische persoon en een uitstekende communicator.

Welke diensten zal PROUD UG aanbieden?

Een beeld uit de raadzaal van Kabale
Samen met Eric Tukwasiibwe hebben we het PROUD-project voorgesteld aan de onderwijsinspecteurs van Kabale. Een en ander staat beschreven in de ‘Concept note’ (deze tekst is in het Engels).

PROUD UG zal aan personen met een verstandelijke beperking diverse diensten aanbieden, Er wordt rekening gehouden met de graad van de beperking en met de leeftijd van de cliënt.

Deze diensten zijn: vroegtijdige stimulering –kleuters; basisopvoeding –lagere school leeftijd; niet formele beroepsopleiding –jongeren; tewerkstelling –jong volwassenen; thuiszorg –alle leeftijden.

Deze diensten worden aangeboden aan kleine groepjes, dicht bij de gemeenschap en worden methodisch goed uitgewerkt.

PROUD UG krijgt het statuut Community Based Organization (CBO)

De Oegandese partner van vzw The village heeft nu ook een officieel statuut. Volgens The International Journal of Not-for-Profit Law (vol 12, nr2, febr 2010) heb je in Oeganda 4 vormen van ‘civil society’ organisaties: 1. Non governmental organizations (NGO’s); 2. Trusts and Foundations; 3. Community Based Organizations (CBO’s) en 4. Companies.
We zijn op zoek naar de District Internal Security Officer en de District Community Development Officer
Op dit ogenblik kiezen we voor de CBO-optie. CBO’s zijn doorgaans kleine organisaties. Ze worden meestal opgezet door leden van de gemeenschap. Ze hebben een zelfhulp oriëntatie en spelen een rol in de ontwikkeling van de gemeenschap. CBO’s dienen zich te registreren bij de lokale autoriteiten om officieel te worden erkend.
Handtekeningen oefenen
Daphine Kansiime en ikzelf hebben ons een week lang uitgesloofd om dit statuut te verkrijgen. We hebben dus lang niet zoveel afgezien als Sarita Hartz beschrijft in ‘Why not to start an NGO in Uganda’. Maar we herkennen wel wat ze bedoelt met geen duidelijke instructies krijgen, lastig gevallen te worden door ‘random people’ die geld van je willen, enz.

De LC1 schrijft een aanbeveling
Onze eerste job was de statuten te schrijven. We vonden een helder schema ‘Sample constitution’ op het internet. Ons product ‘Constitution of PROUD UG Services for the mentally retarded’ vind je in het lijstje van project-documenten (kijk in de rechter kolom van deze blog). Nog het verslag van de eerste Raad van Bestuur toevoegen, de organisatiestructuur, het actieplan en het budget 2015 en we zijn klaar.
De LC2 met op de achtergrond het portret van de President
Met deze statuten moesten we langs een lange lijst lokale autoriteiten: Chair LC1 Kekubo Cell, Chair LC2 Kirigime Ward, Chair LC3 Southern Division, de District Internal Security Officer Kabale District en finaal de Kabale District Community Development Officer. (LC staat voor Local Councillor) Deze mensen hebben allemaal hun handtekening en stempel op onze statuten gezet.

 http://www.icnl.org/research/journal/vol12iss2/special_1.htm

www.sstaffs.gov.uk/docs/sample_constitution.doc

CBO Certificate PROUD UG
Het overall doel van PROUD UG is participatie en inclusie van personen met een verstandelijke beperking (of psychisch zieke personen) in de samenleving te bevorderen.

Daphine kijkt toe terwijl een beambte van Kabale District het certificaat typt
Het certificaat van registratie van PROUD UG Services for the mentally retarded werd uitgereikt op 15 mei 2015 onder registratie nummer 4289. PROUD UG heeft als doel:

1. To promote respect for persons with mental retardation
Respect voor personen met een verstandelijke beperking te bevorderen

2. To provide or make accessible all round services to persons with mental retardation
All round diensten te organiseren of toegankelijk maken voor personen met een verstandelijke beperking

3. To promote social inclusion of persons with mental retardation
Sociale inclusive van personen met een verstandelijke beperking te bevorderen

4. To start and manage economic activities to finance the above mentioned services
Economische activiteiten op te zetten om de hiervoor genoemde diensten te financieren

5. To provide or make accessible trainings for all kind of stakeholders
Vorming op te zetten voor allerlei belanghebbenden

Het fysieke adres is Sub-county Southern Division, Parish Kirigime, Village Kekubo.

Het certificaat is getekend en van een stempel voorzien door de District Community Development Officer en door de Chief Administration Officer.


PROUD-team 2015
Voor 2015 hebben we 3 full time medewerkers onder contract. Patience Ngabirano en Rhoda Keishiki starten met hun tweede schooljaar, Daphine Kansiime is de nieuwkomer.

Daphine Kansiime
Rhoda Keishiki
Patience Ngabirano
In de planningsvergadering kwamen we overeen dat Rhoda de leiding heeft in zaken die de kinderen en de ouders aanbelangen. Patience zal zich bezig houden met het bouwdossier en Daphine met administratieve aangelegenheden. Hun hoofdtaak is echter de dagelijkse begeleiding van de kinderen. Ik ga zelf de supervisie doen.

Prize en Rhoda
Onze leerkrachten hebben met andere woorden een ruimer takenpakket dan onderwijzen alleen. Op die manier hopen we hen stap voor stap ook elementen van projectmanagement bij te brengen. Dit kan een positieve invloed hebben op het gevoel van ‘ownership’.

Patience geeft Daisy te eten terwijl Alex toekijkt
Deze aanpak opent ook perspectieven van persoonlijke promotie. Daar zijn we in ons project ook uitdrukkelijk op gericht. We willen medewerkers die zich goed voelen in hun job en kansen krijgen om het beste in henzelf naar boven te halen.
Rhoda (l.) en Daphine (r.)
Aanstelling van Marselina Mbabazi tot projectleidster
Mbabazi Marselina, projectleidster
Begin december kwam Marselina Mbabazi in dienst als projectleidster. Ze is momenteel bezig aan een inloopperiode en gaat vanaf het eind van deze maand het project full time leiden. Wij hopen hiermee de inbreng van de Oegandezen in de verdere ontwikkeling van het project te versterken.

Marselina stelt zichzelf even voor:

Hello, This is Mbabazi Marselina. I am female Ugandan born in Kisoro district but I stay in Kabale. Age twenty seven [27] years, I’m married with two children .

I hold bachelors degree in economics from Kyambogo University Kampala, a certificate in project planning and management from Makerere University Kampala , a certificate in computer [microsoft word, excel, power point and internet], a certificate in guidance and counseling from African Population Institute Kampala.

I am dynamic individual, open minded, resourceful and assertive with excellent interpersonal and communication skills, comfortably to ensure good net work to energetic and productive environment. (...)

So glad to be in your project Proud Uganda Kabale. I love children so much as parent. And I love and I am proud to care for mentally retarded children as they feel proud to be cared for and educated.

Thanks very much; hope to hear from you.

Faithfully Mbabazi Marselina
Proud project Uganda







 






   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten