8/07/2015

De markt van Kampala


De beruchte mini-busjes van Kampala
Als je naar Oeganda reist kom je toe op de luchthaven van Entebbe. Een uurtje later sta je in de hoofdstad Kampala. Ik hield eerst niet zo van Kampala: het is er warm, je kan er uren in de file staan,… Maar zoals alle grote steden heeft Kampala zijn interessante kanten; het kost alleen tijd om de stad te leren kennen.


Elke keer ik naar Oeganda ga passeer ik een dag of twee, drie in Kampala. Kampala heeft een skyline waarop de Oegandezen fier zijn en de Rwandezen afgunstig. Van ‘Old Kampala’ is er niet heel veel over. In het centrum vind je enerzijds door voetgangers weinig gefrequenteerde buurten met overheidsgebouwen en keten-hotels en anderzijds drukke handelswijken. Daar krioelt het van de mensen en kan je zowat alles kopen. 
Patience op de tweedehandskleding-markt
Zonder dat je het weet sta je vlak bij één van de markten; wie niet van hier is loopt aan de ingangen voorbij. Maar het zijn drukke en soms heel uitgestrekte plaatsen waar verkopers je graag opwachten. Je moet er zeker langs gaan als je Kampala wil bezoeken. Markt en Afrika, dat is een onafscheidelijk paar. Ik breng een bezoekje aan de groenten- en fruitmarkt en de tweedehands kleding markt.
In het treinstation van Kampala
Ondertussen ken ik het centrum van Kampala voldoende om er je rond te gidsen. Met Patience en Herman ging ik onder andere naar het treinstation kijken. Er komen alleen goederentreinen, die naar de haven van Mombassa in Kenya rijden.
Oegandezen doen graag dik. Daphine, Moses en Prado.
Voor haar jongere zus Daphine die pas afgestudeerd is als onderwijzeres was het haar eerste bezoek aan ‘the capital’. Moses, de schoonbroer van Brenda kwam ons ophalen met een geleende Toyota Land Cruiser ‘Prado’ en dat stond haar duidelijk aan. Ze doen graag dik de Oegandezen!
Oegandezen zijn meesters in decoratie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten