8/27/2015

Kleine voorbereidingen voor het bouwen


Patience stookt een vuurtje
Als er niemand verantwoordelijk is verwildert het bouwperceel in snel tempo. Opkuiswerk is dus geregeld te doen. Vuurtje stoken leek me eerst een ‘boys game’, maar dit keer kwijt Patience zich van de taak om de afgemaaide struiken en takken vakkundig te verbranden.


Boomstronken verwijderen
Grote boomstronken die ons in de weg staan worden door een loonwerker in ijltempo uit de grond gehaald. Het is wel een beetje griezelig om toe te kijken hoe hevig hij met hak en bijl te werk gaat. Een misslag kan hem een been kosten. Francis houdt zich ook bezig met het bijwerken van de haag.
Leuk of griezelig?
Met het opkuisen komen we ook dieren tegen: mijn buurman houdt me een rat voor ogen en Francis een kleine slang. Nu neem ik het ernstig als ze me waarschuwen niet in het hoge gras te gaan staan.

Latrine in aanbouw
Met de eerste werken in zicht wordt het tijd om een latrine te bouwen zodat de bouwvakkers zich tijdig kunnen ontlasten. Francis blijkt de ongekroonde ‘lokale aannemer’ –hij bouwt de traditionele huizen die niet in steen maar aardewerk zijn. Zo zet hij ook een latrine voor ons neer.

Herman met zonnehoedje, Patience en een koord
Met Herman (Thienpont) en Patience meten we de positionering van de gebouwen ter plekke uit. Dat is een nuttige oefening want het geeft een eerste beeld van hoe de setting eruit zal zien. Ik breng wijzigingen aan aan het plan om beter in te spelen op de eigenaardigheden van het terrein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten