8/07/2015

Onder mannen. Op wandel in Kabale.

Het thuisgevoel wordt alsmaar groter in Kabale. Ik ken er steeds meer mensen en het gebeurt geregeld dat iemand me stopt. Dat ik halve dagen geen blanke zie ben ik al langer gewend. Wat niet went is het onveiligheidsgevoel ’s avonds. Kabale loopt vol kleine en ook wat grotere criminelen. Vanaf half acht zie je in de buitenwijken geen vrouw meer op straat.


De ceremoniemeester onderhoudt de gasten in afwachting van de komst van het bruidspaar
Het is weekend en ik kan even uitblazen. Ik wandel zo graag. In de tuin van het guesthouse is er een trouw –gisterenavond laat waren ze al druk in de weer met de versieringen. Nu –nog voormiddag- is de ceremoniemeester de genodigden aan het diets maken wat er van hen wordt verwacht. De bruid komt pas om 15 uur.

Slager -markt Kabale.
Ik loop tot aan de markt. Die ligt wat ingesloten en als blanke heb je er altijd bekijks. Dit keer richt ik me vooral op de vis –veel gedroogde vis want we zijn in het binnenland- en het vlees. Er zijn wel een tiental slagers naast elkaar, die elk een heel karkas hebben hangen. Het vlees wordt anders versneden dan bij ons.

De hoofdstraat van Kabale staat onder water
Het is weer zover: een hevige stortbui jaagt iedereen naar binnen. Ik hou me schuil op het verdiep van een winkelcentrum en ontdek een gore trappenhal verder een lokale bar waar de gasten in groep uit grote potten drinken. Hier zitten alleen mannen en in het bijzonder boda boda’s (bestuurders van mototaxi’s). Het is een publiek geheim dat ze vaak onder invloed zijn van drank en drugs.

Lokale bar. Zelfs de lens van de camera werd er troebel van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten