12/07/2013

Gaan kinderen met een verstandelijke beperking in Kabale naar school ?

Als er geen bijzondere scholen of centra voor kinderen met een verstandelijke beperking zijn in Kabale town -zie ons vorig bericht-, waar zijn de kinderen dan? In het gewone onderwijs? Of thuis in hun families?
Jakob in het eerste leerjaar van Child Africa
Met het akkoord van de onderwijsinspecteurs van Kabale hebben we een kleine enquête gehouden bij kleuterscholen gevestigd in de omgeving van onze toekomstige school. Volgende scholen werden bevraagd:

-Child Africa Nursery School;

-Home Care Nursery School;

-Universal Nursery School;

-Wise Parents Nursery School.

Bovendien hebben we nog een bezoek gebracht aan Child Shelter Nursery School buiten onze ‘werkzone’.

De nieuwe gebouwen van Home Care School
De scholen werden bevraagd aan de hand van een eenvoudig vragenlijstje (bijlage 5). Het blijkt dat de scholen bijna geen kinderen met een verstandelijke beperking onderwijs geven (noch in de kleuterschool, noch in de lagere school). Het gaat dan nog bijna uitsluitend over kinderen met een lichte verstandelijke beperking. Kinderen met een matige of ernstige verstandelijke beperking bieden zich soms wel aan maar de school houdt dan de boot af. De scholen vinden het moeilijk deze kinderen te begeleiden. Ze worden gezien als storend voor het klasgebeuren. Ze passen ook niet in het competitieve klimaat dat in de scholen heerst. Zelfs in de eerste kleuterklas worden al examens afgenomen!

Sommige scholen staan meer open voor kinderen met een beperking dan andere scholen. Zo telt de door een Noorse NGO gesteunde Child Africa Junior School een vijftiental dove leerlingen. Het blijkt dat weinig ouders kosten willen maken om een kind met een verstandelijke beperking naar school te sturen. De ouders vragen zich af wat het kind er zal leren en zoals we al aanhaalden: de school verwelkomt deze leerlingen niet graag. We kregen meerdere getuigenissen over leerkrachten die de kinderen uit hun klas wegpesten of die door hun collega’s uitgelachen worden als ze er een ‘slow learner’ bij nemen. Eén en ander staat in schril contrast met de opgewekte boodschappen die NGO’s de wereld insturen over inclusief onderwijs in Oeganda. Of is Kabale de uitzondering?

Onze conclusie is: zeer weinig kinderen met een verstandelijke beperking gaan naar school. In theorie zijn ze er wel welkom; in de praktijk niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten